понеділок, 16 березня 2020 р.

Алхімік мудрого слова




Так назвали сучасники видатного українського радянського поета-академіка, велета високого духовного льоту Максима Тадейовича Рильського, потужна творчість якого посіла чільне місце у класиці світової літератури.
Коли людину називають мудрою, перш за все віддають данину набутим роками життєвому досвіду, енциклопедичності знань, толерантному спілкуванню, морально-етичному вихованню. Зазвичай, такі якості притаманні людині літній, за плечима якої роки й роки життя. Дійсно, «сивина навчає…»
Доречно нагадує внук, що «мудрість і талант йшли по його життю і творчості поруч, доповнюючи й збагачуючи один одного». Максим Тадейович перебував у постійному шуканні знань. Це означало не тільки широку обізнаність з духовними витворами різних націй у різні історичні епохи, а й напружену, повсякчасну роботу інтелекту й душі. Кажуть, хто багато працює, той має час. Він мав талант до праці, натхненний або споряджений таким надпотужним словом-мотором, як любов.
Зворушливою гармонією його духовного льоту, його натхненною аурою добротворця захоплювалися велети літературного слова. Павло Тичина: «Максим Тадейович Рильський володів мудрістю життя. Цієї мудрості ім’я – людинознавство». Андрій Малишко: «Люди беруть у руки його книги, коли їм важко і коли радість у житті, тому, що в них живе і не висихає, наче чисте джерело, земна мудрість і висока простота, що так близька людському серцю». Олесь Гончар (дорікаючи молодому літератору): «Глянь на Максима Тадейовича Рильського, повчись у старого. Йому наша література мусила б писати за день по п’ять   трудоднів, а тобі?»
Упорядник слушно зауважує: «Коментувати мудрості – річ невдячна. Над ними треба замислюватися». Тож скористаймося доброю порадою. Читаймо і замислюймось!
«…Само страждання в щастя виростає…»,
«Знай: людська мисль – найбільша мука…»,
«…Любов до природи – це таке ж усім зрозуміле почуття, як любов до батька й матері»,
«Бездарність галаслива, вона сама собі проб’є дорогу. А талант потребує підтримки»,
«Великі поети – завжди сучасники»,
«Згаси у серці зло»,
«Умій дивитися, людино, на людей…»,
«Если ты знаєш, что чем-то можешь причинить человеку зло – крепко подумай, потом еще раз подумай и не делай зла. Если же знаешь, что можешь сделать человеку  добро – делай не думая!»,
 «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».
«Згадай, безумче! Світ – не тільки ти:
Крім тебе є думки, планети, птиці.
Є з’явища такої красоти,
Яка тобі, дурному, і не сниться!
Вмираючи, умій зо співчуттям,
З усмішкою поглянути навколо…
Хто злився раз із світовим життям,
Згниє в землі, але не вмре ніколи!»
«Відношення діалектів, говорів і говірок до загальнолітературної мови можна порівняти з відношенням притоків до ріки: вони сприяють повноті і багатству, вони, по суті, й творять мову».
«Бідність лексики, штампованість фразеологічних зворотів і синтаксичних структур – біда, з якою треба боротися так само рішуче, як і з усяким трюкацтвом і штукарством у  мові, з усякою вишуканістю, що веде до малозрозумілості, з усяким милуванням словом як самоціллю».
«…Я молодий, бо з молодими!
Я – сто чортів, п’ятсот  відьом! –
Поневажаю разом з ними
Харона ветхого пором!
Творити хочу я, карамба!
Тесать, рубати, будувать,
Охоти теслям додавать
Тугими приструнками ямба.
А як зайдеться на війну –
В найвищу вдарити струну,
Щоб найсильніш рука стискала
Меч, викуваний із орала…
«Мій розум може забути дату, але моє серце ніколи не забуває тих, кого любить».
Я пам’ятник собі поставив нетривалий –
Не з міді гордої, не з мармурових брил.
Скупі слова мої, що на папері стали,
Укриє завтра пил.
І я забудуся, і, може, лиш припадком
Хтось, розглядаючи старих книжок сміття,
Незацікавленим напом’яне нащадкам
Мале моє життя.
І скаже: жив, писав; приймав хвали й образи;
А втім, ніколи нам не бракне диваків…
…Та ще коли додасть: зате в житті ні разу
Неправді не служив!
Мудрості Максима Тадейовича ваблять не лише глибиною свого словосполучення, але й сприяють усуненню безграмотності. В мої студентські роки розповідали таке. Ректор одного поважного вузу столиці Швець в кінці свого прізвища, підписуючи різні українські документи, відкидав м’який знак. Довідавшись про це, Максим Тадейович сказав: «В українській мові лише два слова з кінцевою шиплячою літерою пишуться без м’якого знака: швец і поц». Це дійшло до ректора, і він негайно відновив у своєму прізвищі проігнорований м’який знак.
В унісон із сучасністю звучать блискучі мудрі поезії  Максима Рильського: «Сіяючи у темряві негоди», «І нині, життєву кінчаючи дорогу», «Всім тілом, всім серцем, всім розумом жить», «Братопродавці з білими руками», «Я не турист у ріднім краї», – зрештою, до цього переліку годяться всі перли видання. А читаючи його листи до колег, державних діячів та уривки з виступів перед людьми під загальною рубрикою «Що брати з Європи», ніби чуєш поетове застереження не помилитись у виборі орієнтира руху України до Європи.
Максим Рильський завжди був молодим і сам цінував творчість молодих. Недаремно в книзі читаємо й такі слова: «…Я не належу до людей, що ладні мокрим рядном напасти на так званих молодих у нашій літературі за те, що вони молоді і, що завдяки молодечому своєму темпераментові іноді оголошують період «бурі й натиску», не завжди здаючи собі справу, проти кого скерована їхня буря і кого має тиснути їхній натиск».
Хочеться звернутися до молоді: «Читайте Максима Рильського!». Бо як казав поет: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не годен пошани».

Максим Рильський прожив довге і плідне творче життя. Його кредо можна висловити його ж словами: «Мій розум може забути дату, але моє серце ніколи не забуває тих, кого любить».
Автори та інтернет джерело:
Михайло Балтянський

Олекса ГОРДІЄНКО
"Літературна Україна", 18 березня 2018 року, №11 (5744)

Немає коментарів:

Дописати коментар