неділю, 15 листопада 2015 р.

Матеріали до першого уроку


 Сценарій першого уроку
«Україна – наш спільний дім».



                                                                                                                             Підготували учитель
української мови та літератури
ЗОШ №35
Ягодкіна Н.Л.
та учитель російської мови та літератури
Квасенко М.М.




Мета: розширити знання учнів про Україну; формувати такі риси: патріотизм, людяність,  повагу до людей інших  національностей;     заохочувати творити добро, здобувати  знання, зростати гідними громадянами своєї держави.
Обладнання: зображення державних символів; карта України.



                                                  Хід уроку
І. Оголошення теми уроку. Мотивація.
Учитель: Організаційний момент
Ось і промайнуло веселеє тепле літечко, закінчилися канікули. Ви добре відпочили, підросли, подорослішали. Вітаю вас, діти, зі святом – з Днем знань. Хай світлою буде ваша дорога до знань, бажаю вам міцного здоров’я і щастя!
Вступне слово вчителя
Україна! Наша рідна земля, наша Батьківщина. Вона – колиска найкращих у світі пісень, вона – вічна надія на  волю і кращу долю.
Мені над усе більш нічого не треба:
Домівка матусі, волошки в житах,
Вишневий світанок, полив'яне небо
І сиза роса на траві при шляхах.     (В. Вихру)
До кімнати заходять дівчинка і хлопчик в українських костюмах, заносять коровай на вишитому рушнику, вклоняються і кладуть на стіл, зі словами:
Щиро сьогодні усіх ми вітаєм,
Щастя, здоров'я міцного бажаєм!
Радість людську щиро даруєм,
Хлібом і сіллю усіх почастуєм!
Учитель
Справді, не треба більшого щастя, щоб лиш Україна розвивалася, зміцнювалася, а ми, її громадяни, робили все для того, щоб вона якнайшвидше стала в ряд з передовими країнами світу. Сьогодні ми здійсним екскурс  в її історію. Адже у нашого народу на землі глибоке тисячолітнє коріння. Українці, як і інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що зафіксувався в усіх сферах життя – культурі, мові, побуті.
Учитель. Україна …. Які тільки картини виринають у нашій свідомості, коли ми чуємо це слово?
- А що значить Україна для вас? (Відповіді учнів)

- А що ви знаєте про свою країну?
Розповідь учителя.
 Наша Батьківщина – Україна (показує на карті). Знаходиться вона в центрі Європи . Межує з Росією, Білорусією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Молдовою, Румунією. З півдня Україну омивають два моря – Чорне і Азовське.
Є 24 області
Конкурс  капітанів «Знавці назв областей»
Учитель: Батьківщина – це країна, де ми народилися, де вперше почули мамин голос і зробили перші кроки. Це безмежна гордість за своїх співвітчизників, що виборювали для нас свободу і будували державу, у якій ми живемо . Це відчуття того, що ти не один, а частина чогось безмежного і величного...
Творче завдання: Продовжити речення:

Я люблю Україну тому, що…
Я пишаюся своїм народом тому, що…
Бути патріотом означає…

Учитель Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
Вікторина «Моя Україна»
1.                 Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
2.                 Назвіть державні символиУкраїни? (Герб, Гімн, Прапор)
3.                 Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
4.                 На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)
5.                 Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)
6.                 Яка мова в Україні є державною? (Українська)
7.                 Яка найбільш річка в Україні? (Річка Дніпро)
8.                 Державний Герб України – це... (Тризуб)
9.                 Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)
10.             Урочиста пісня нашої держави – це... (Гімн України)
11.             Найвищі гори в Україні – це... (Карпати)
12.             Кого в родині називають берегинею? (Матусю)
13.             Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу? (Вишитий рушник)
14.             З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
15.             Без чого не обходиться жодне свято Великодня? (Без паски і крашанок)
16.             Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)
17.             Яка улюблена страва українців? (Сало, борщ, вареники)
18.             Яка їжа є головною на Святий вечір? (Кутя)
19.             Яким словом можна замінити поняття «символ»? (Знак, ознака)
20.             Коли вперше з’явилися синьо-жовті прапори? (В дохристиянські часи)
21.             Яка квітка вважалася священною в українців-язичників і чому? (брат-і-сестра, поєднання кольорів)
22.             Який колір використовувався козаками на полі бою поруч із синьо-жовтими стягами? (Малиновий)
23.             В якому місті було піднято український прапор у 1989 році? (У Львові)
24.             Як перекладається з праслов’янської мови слово «прапор»? (Лечу, рухаюсь)
25.             Назвіть якомога більше варіантів пояснень поєднань жовтого і блакитного.
26.             Коли в Україні святкується День Державного Прапора? (23 серпня).

За правильні відповіді діти отримують фішки. Хто набере найбільшу кількість фішок, той нагороджується значком «Юний розумник».

• • Розповідь учителя.
Має Україна давню історію і козацьку славу, відвойовану в походах і війнах з татаро-монголами та іншими завойовниками. Знає минулий час і козацькі чайки, які плавали між Дніпровими порогами і по Чорному морі. Живуть і до сьогодні легенди і пісні про мудрих козаків, які боронили наш край від ворога.
Конкурс козацький
Питання на другий конкурс
Команда 1

1.                 Що означає слово – козак?  (Вільний)
2.                 Що було найважливішою ознакою влади в козацькому війську? (Гетьманська булава)
3.                 Як називалась рада, що збиралася для вирішення стратегічних питань, коли між старшинами не було одностайності?  ( Чорна рада)
4.                 Які відомі українські танці народилися на Запоріжжі? (Гопак, метелиця)
5.                 Як називалася столиця козацький земель? (Запорізька Січ)
6.                 Автор книжки «Чорна Рада». (Пантелеймон Куліш.)
7.                 Найвідоміша козацька страва.( Куліш)
8.                 Кого на Січі називали козацьким джурою (чурою)? (Помічника, учня, майбутнього козака )
9.                 Центральний орган управління Січі. (Кіш)
10.             На яких музичних інструментах грали козаки? (Кобза, скрипка, цимбали)

Команда 2
1.                 Яку річку найбільше поважали запорізькі козаки? (Дніпро)
2.                 Як називали місце, де жили козаки? (Курінь)
3.                 Шановане козаками язичницьке свято, яке відзначалося на передодні великого посту (Масниця, Масляниця)
4.                 Що означає для козака слово «чайка»? (Човен)
5.                 Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною та товаришем? (Батько — степ, мати — Січ, дружина — шабля, товариш — кінь)
6.                 Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? (Під Жовтими Водами)
7.                 Холодна зброя з вигнутим лезом, яку виготовляли безпосередньо на Запорізькій Січі (Шабля).
8.                 Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як чорне море»? (Шаровари)
9.                 Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам)
10.             Як звали першого козацького гетьмана? (Дмитро Вишневецький)

Учитель.
Український народ має милозвучну, багатогранну, рідну українську мову. Вона має
статус державної і є обов'язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в
Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову. Але
Кожна національна меншина, яка проживає на Україні, має право говорити також і
Своєю рідною мовою.
Ми запрошуємо вас узяти участь ще в одному турі, який називається
„Спритний перекладач”. Вам потрібно за 2 хвилини перекласти якомога більше слів.
І команда                                                                            ІІ команда

Озорник – пустун;                                                  Гурьба – юрба;
Безделушка – дрібничка;                                        Темница – в’язниця;
Письмо – лист;                                                        Карта – карта,мапа;
Галстук – краватка;                                                 Сеть (на зверя) – тенета;
Утюг –праска;                                                          Задеть – зачепити;
Гвоздь – цвях;                                                          Уяснить –з’ясувати;
Вещество – речовина;                                             Носки – шкарпетки;
Выставка – виставка;                                              Шалаш – курінь;
Говорун – балакун.                                                 Колодец – колодязь, криниця.
Державні символи – це святиня, і ставлення до них теж повинно бути святе. 

Україна – країна краси; країна, у якій найбільше люблять волю і найменше знали її. 
Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте культуру, славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануймо себе і свою гідність – будемо шановані іншими!
Слово вчителя.
- В Україні з давніх – давен живе український народ. У свою сім’ю він добросердно прийняв представникі інших народів. Пліч-о-пліч з українцями живуть і росіяни, і білоруси, і татари, і молдовани, і болгари, і поляки, і греки, і євреї, і німці, і румуни та багато інших людей різних національностей. Усі вони дружно та мирно трудяться на благо нашої країни. 
Отже , який висновок можна зробити? (Україна-наш спільний дім).
Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури.
1. Кольори нашого державного прапора (жовтий і синій).
2. Розкажіть перші рядки національного Гімну (…).
3. Президент України (Петро Порошенко).
4. Дерево, яке освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил (Верба).
5. Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (Коляда).
6. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди (Калина).
7. Дерево-символ, із яким в українських народних піснях і переказах  порівнюють струнких дівчат (Тополя).
8. Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами (Сопілка).
9. Чим прикрашають голову українські дівчата (Вінок).
10. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи у далеку дорогу (Рушник).

Особливою рисою нашого народу була мудрість, яка передавалася з покоління в покоління. А ми зараз перевіримо, як ви знаєте народну мудрість. 

Завдання: Хто швидше доповнить прислів’я
1.                 За рідний край ... (і життя віддай).
2.                 Або перемогу добути, ... (або вдома не бути).
3.                 Кров не водиця, ... (проливати не годиться).
4.                 До булави треба ... (голови).
5.                 Де козак, ... (там і слава).
6.                 Степ та воля — ... (козацька доля)
7.                 Козацькому роду ... (нема переводу).
8.                 Береженого Бог береже, а козака ... (шабля стереже).
9.                 Хочеш спокою — ... (готуйся до бою).
10.             Терпи, козаче, ... (отаманом будеш).
11.             Коли стелиться доріжка, козакові... (не до ліжка.)
12.             Хліб та вода — ... (козацька їда.)
13.             Що нам холод,… (коли козак молод)
14.             Коли навколо вороги - то не життя, … (честь бережи)
Учитель: Щоб зрозуміти Україну, треба побачити її красу, відчути велич її історії, доторкнутись до її культури, звичаїв і традицій, познайомитись з її щедрими, трудолюбивими людьми, які люблять свою країну усім серцем. Як казав В’ячеслав Липинський: «Без традиції нема культури, без культури нема нації». І сьогодні у нас буде чудова нагода позмагатися і пригадати, що ми вже знаємо про рідну неньку Україну.

IV.  Підбиття підсумків 
V. Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
Учитель: Дуже хочетьсящоб в нашій країні панував мир…. А що б побажали ви? Напишіть свої думки на аркушах паперу та приклейте до нашої карти. Хто бажає зачитати?
VI. Підсумок
Учитель: Пам’ятайте, діти, ви – майбутнєУкраїни. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.

(Чернецька Аліса, Ларина Катерина читають вірш )
Не розчаровуйсь в Україні –
Немає єдності у нас.
То наша головна провина
За весь неволі довгий час.
Не розчаровуйсь в Україні.
А зрозумій її печаль.
Що робиш ти для неї нині –
У себе спершу запитай.
Не розчаровуйсь в Україні.
Вона свята, а грішні – ми.
В її недолі часто винні
Її ж бо дочки і сини.
Не розчаровуйсь в Україні.
Ідеї волі певним будь.
Бо тільки той є справжнім сином,
Хто вміє неньки біль збагнуть.
Не розчаровуйсь в Україні.
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садках достатку і добра.

Учитель:Рядками вірша М. Бакая «Солов'їна пісня», я хочу завершити годину нашого спілкування.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися,завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знає в житті.


Звучить пісня про Україну у виконанні учениць Гавриленко Олександри та Лагуненкової Олександри.


Немає коментарів:

Дописати коментар