АНДРІЙ ПЕРВОЗВАНИЙ –
ОСНОВОПОЛОЖНИК УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ – ПРИКЛАД СУМЛІННОГО СЛУЖІННЯ,
ВІРНОСТІ ПОКЛИКАННЮ ПЕРЕД БОГОМ І ЛЮДЬМИ
Як
оповідає церковна історія, після того, як Господь вознісся на небеса, апостоли,
сповнившись Духа Святого на день П’ятидесятниці, кинули жереб для того, щоб
розподілити краї, де проповідувати. І апостолу Андрію випав жереб проповідувати
в країнах Скіфських. Скіфськими країнами в давні часи називались всі землі на
північ від Чорного моря, і тому він поніс вчення Христа у Північне
Причорномор`я – у межі сучасної Грузії, а також в наші українські землі. Саме
тому це свято є особливим святом для нас, українців, бо апостол Андрій
Первозваний вважається основоположником Української Православної Церкви. Його
слово було першим словом проповіді Євангелія, Словом Христовим, сказаним в
землях сучасної України. Він проповідував у Причорноморських містах-колоніях,
руїни яких і досі існують на півдні України, зокрема в Херсонесі.
Як оповідає літопис, довідавшись, що неподалік є гирло Дніпра, він вирішив піднятися по ньому. Нестор-літописець розповідає, що одного разу він разом з учнями заночував на березі Дніпра під горами, а коли прокинувся, вказавши учням на це місце, сказав: “Чи бачите гори ці? На цих горах засяє благодать Божа, тут буде місто велике і Бог збудує багато церков”. І благословивши ці гори, піднявся на них і поставив хрест.
За словами літописця, це відбулося саме там, де сьогодні побудований Київ. А місце, де стоїть Андріївська церква – один із символів сучасного Києва – саме та гора, на який апостол Андрій поставив свого хреста. Тому церква була збудована саме там, незважаючи на досить складний ландшафт.
У Києві є щонайменше три пам`ятники апостолу Андрієві Первозваному. Один, найвідоміший – в скульптурній групі поруч з княгинею Ольгою на Михайлівський площі. Відомий також пам`ятник неподалік від площі Слави. Ці монументи нагадують нам про те, що ще з першого століття після Різдва Христового, безпосередньо від одного з найближчих учнів Ісуса Христа, наші землі почули благодатне слово Господньої проповіді.
Як оповідає літопис, довідавшись, що неподалік є гирло Дніпра, він вирішив піднятися по ньому. Нестор-літописець розповідає, що одного разу він разом з учнями заночував на березі Дніпра під горами, а коли прокинувся, вказавши учням на це місце, сказав: “Чи бачите гори ці? На цих горах засяє благодать Божа, тут буде місто велике і Бог збудує багато церков”. І благословивши ці гори, піднявся на них і поставив хрест.
За словами літописця, це відбулося саме там, де сьогодні побудований Київ. А місце, де стоїть Андріївська церква – один із символів сучасного Києва – саме та гора, на який апостол Андрій поставив свого хреста. Тому церква була збудована саме там, незважаючи на досить складний ландшафт.
У Києві є щонайменше три пам`ятники апостолу Андрієві Первозваному. Один, найвідоміший – в скульптурній групі поруч з княгинею Ольгою на Михайлівський площі. Відомий також пам`ятник неподалік від площі Слави. Ці монументи нагадують нам про те, що ще з першого століття після Різдва Христового, безпосередньо від одного з найближчих учнів Ісуса Христа, наші землі почули благодатне слово Господньої проповіді.
Свого часу Київський Собор 1629
року своєю постановою зазначив, що Апостол Андрій є
і апостолом українським – його очі бачили нашу землю, ноги стояли на ній, а
вуста благословляли. Тому ми вшановуємо апостола Андрія Первозванного не тільки
як учня Ісуса Христа, не тільки як людину, що віддала за віру своє життя, бо
він, як відомо, був розп`ятий на хресті у вигляді літери “Х” (тому такого
вигляду хрест називається Андрієвським). Ми шануємо його як мученика, як
апостола і як проповідника християнської віри в наших землях, бо він першим
насадив тут християнську віру, яка потім через багато-багато років виросла у
велику Церкву, засновану після хрещення Русі за часів князя Володимира. Церкву,
яка дала великих славних державних мужів, церковних діячів, і яка й досі є
духовною опорою для українського народу, без якої важко уявити собі і
українську історію, і свідомість українського народу, і традиції, і звичаї.
Первозванний чи Первозваний?
Нині, 13 грудня, православна церква молитовно згадує пам'ять святого
апостола Андрія Первозваного.
Вже звично, що в титулі апостола Андрія
вживають подвійне нн – Первозванний. У довідковій літературі натрапляємо на різне написання. Та й
серед редакторів часто-густо виникає суперечка щодо цієї теми. Мовляв,
другий компонент складного слова – званий – має
дієприкметникове походження, що унеможливлює подвоєння (адже жоден український
дієприкметник не має такого суфіксального подвоєння).
А що кажуть словники?
Російсько-український словник за ред.. А. Кримського:
Первозва́нный – первозва́ний. [Андрі́й Первозва́ний].
Словник-довідник Жайворонка "Велика чи мала літера?" подвоєння уникає: Первозваний (Андрій)
А що кажуть словники?
Російсько-український словник за ред.. А. Кримського:
Первозва́нный – первозва́ний. [Андрі́й Первозва́ний].
Словник-довідник Жайворонка "Велика чи мала літера?" подвоєння уникає: Первозваний (Андрій)
http://ua-mova.livejournal.com/1274195.html
Робота з
текстом
Уважно прочитайте текст, виконайте
завдання до нього, обираючи з чотирьох варіантів відповідей одну правильну.
У пам'ять про відвідини апостола
Андрія
Сказав Ісус Своїм учням: «Ідіть і
навчіть усі народи, хрестячи їх в ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа!» І пішли
апостоли по різних країнах, несучи народам науку розіп'ятого Вчителя. Один із
них, Андрій Первозванний, проповідував у Греції, потім у Скіфії. Одного разу
він вирушив по Дніпру й доплив аж до Києва. Тут апостол піднявся на гору,
установив на ній хрест і поблагословив Київ, провістивши, що він буде великим
містом з багатьма церквами, де процвітатиме Христова віра. Було це, за
легендою, у І столітті після Різдва. Пророцтво здійснилося: у X столітті
Київ прийняв християнство, став святим містом для кожного українця і здобув
серед народів світу заслужену славу «другого Єрусалима».
А гора, на яку зійшов апостол
Андрій, відтоді називається Андріївською. У княжі часи на ній стояв
Андріївський монастир, згодом на ній з'явилася церква, яка збереглася дотепер,
- Андріївська. То дивовижна, немов аж летюча церква!
Справді, струнка висока споруда на
вершечку гори немов пливе в небі, особливо на тлі рухливих хмар. Власне, вона
спирається не стільки на гору, як на спеціальний двоповерховий будинок -
стилобат, що є її основою. Збудували її в 1747-1753 роках за проектом
славетного архітектора Растреллі, що жив і працював у Росії.
Церква ошатна й святкова, немов
новорічна ялинкова прикраса. Адже її збудували для царів, щоб приймати їх, коли
ті приїжджатимуть до Києва. Вона сяє високо над Дніпром золотом і ясною
блакиттю; бані її прикрашено золотими кучерями, що вирізняють її з-поміж інших
київських церков. Збудована в пізньобароковому стилі, всередині Андріївська
церква оздобленна у стилі рококо. Йому притаманна особлива пишнота, усілякі
заокруглення, кучері й вигини. Позолоченими кучерями, голівками янголиків
прикрашено чудовий іконостас. А велика картина художника Платона Бориспольця
«Проповідь апостола Андрія», що зберігається в церкві, нагадує всім про
незабутні події (За З. Мензатюк).
1. З помилкою написано
іншомовне слово тексту
А Растреллі
Б пізньобарокковому
В скіфам
Г християнство
2. Правило написання
ненаголошених голосних о та а ілюструє слово
А кожного Б монастир В дивовижна Г
ошатна
3. Правило орфографічного
оформлення подовження в тексті застосовано неправильно у слові
А притаманна Б оздобленна
В прикрашено Г заслужено
4. Слово Єрусалим ілюструє
таке правило написання й у власних назвах іншомовного
походження
А слова східного походження
Б традиційні узвичаєні написання
В давні запозичення
Г слова церковного вжитку
5. Правильно оформлено у
транскрипції вимову слова
А [легендойу] Б [заоУ круглеин:а]
В [проц'в'іта'тиеме] Г [йаснойу]
6. Слово Первозванний містить
буквосполучення -нн-, бо воно
А церковнослов'янське з походження
Б передає вищу інтенсивність ознаки
В указує на неможливість виконання
дії
Г є винятком
У
Словниках України онлайн узагалі-то є три варіанти: окрім дієприкметника
первозваний і прикметника первозванний, фігурує ще й іменник Первозванний -
власне титул апостола Андрія. Словник України онлайн
Немає коментарів:
Дописати коментар